december 07, 2013

Orosz intuíció: Makovecz Lucifer kastélyát tervezte

A Gonosz felismerése független az országhatároktól.

T. Beljajeva orosz nyelvű, építészeti tematikájú blogján egy márciusi bejegyzésben foglalkozik Makovecz templomterveivel. A blog szerzője profilja szerint moszkvai és az építészettörténet, művészettörténet, illetve műemlékfelújítás érdekli.

A Nemzetközi Hírű Mester életműve templomépítészeti fősodrának ismertetését (hisz, mint kritikusai és tanítványai egyaránt emlegették, Makovecz MINDIG templomot tervezett, ha a funkció ELVILEG más volt is) eleve úgy indítja Beljajeva, hogy nem lehet kétséges, nem vevő a marketing által keltett kultuszra. A paksi templomot hátulról-oldalról ábrázoló képpel kezd, ami a mű rémisztő, de mégis valamiféle sötét esztétikájú elölnézeti képéhez képest egyszerűen ocsmány.

A blogger szerzőnőjének bejegyzéséből és a hozzászólásokra adott válaszaiból is kiderül, hogy a terveket ijesztőnek és démoninak tartja és nem helyesli, hogy a templomépítészetben is a divatokat és az építészek "kreatív kísérletezését" hajhásszák. A képek forrásai között linkeli az Ördögűző blogot is, de nem utal rá, hogy ez egy kimondottan Makovecz-űző blog.

Talán a sátánista-vádat direkt módon megfogalmazó üzenet ismerete nélkül, egyszerűen a józan ész, intuíció és a Jóság, Szépség iránymutatóit követő lélek reakciója, hogy a makoveczi templomtervek legpokolibbjainak részletes képi bemutatása után nyilván leginkább a "Szentek és Kárhozottak Temploma" képéről, de az egész életműről is Lucifer Kastélyára asszociál:

"Elnézést, de ez az egész nagyon hasonlít Lucifer Kastélyára"

Ugye, hogy hasonlít?


10 megjegyzés:

Aurél írta...

Nem a cikkhez szólnék hozzá, csak egyetérteni tudok. A cikkek, interjúk közt találtam ezt: "Keleti hatások a magyar építészetben" - Napút Online, 2010/2. Kitűnő példája arra, hogy Makovecz hogyan ugrott rá egy teljesen más felfogásban született életműre csak azért, mert valaki jót és használhatót tervezett (Medgyaszay). A család elmondása szerint Makovecz többször próbálta tudatosan "lenyúlni" a Medgyaszay terveket, megvalósítani, mint saját ötlet. Pl. Rárosmúlyad - Csikszereda, Nemzeti Pantheon. Remélem, hogy a Gellérthegyre sosem fog megépülni az az ocsmányság amit tervezett oda.
Ez a Makovecz féle:
http://netpolgar.network.hu/blog/netpolgar_avagy_digitalis_irastudo_klub_hirei/nemzeti-pantheont-almodott-makovecz-imre-a-gellert-hegyre

Ez a Medgyaszay:
http://www.budapestcity.org/11-egyeb/epiteszet/tervek/Nemzeti-Panteon/index-hu.htm

Bobkó Csaba írta...

Ugyanerre példa Kós Károly is. A fiatal Makovecz találkozott az öreg Kóssal, de nem tudunk róla, hogy ármilyen formában tanítványának tekintette volna. Nem valószínű, hogy felvállalná Makovecxz életművét a sajátja folytatásának, tehát a nevén élősködik a Makovecz által alapított "Kós Károly Egyesülés". Egy-két épületén (pl. Csengerben) kívülről Makovecz egy az egyben kpopintott egy Kós-tervet, ezért az épület kívülről jobb is, mint a szokásos szárnyas démonok. Bár többet lopott volna rendes épjtészektől! :-)

10-es huszárezred írta...

Nem tudok oroszul, de egyébként sem tartalmaz valami sok szöveget az idézett bejegyzés.

Másrészt meg egy képbe kellő fantáziával bármit bele lehet látni. Kicsit olyan mint a Rorscharch-teszt. A hatásra erősít a tervek többségének tussal/szénceruzával készült volta.

Ettől függetlenül még Őrfi sem mulasztja el megemlíteni a dogmatikus szempontból aggályos voltát a krisztinavárosi tervnek:

"Bár kényes vizekre evezek ezzel, katolikus hittanári végzettségem miatt talán szóvá tehetem: a fent megfogalmazott üzenet templomként való megvalósítása katolikus szemmel nem egyértelmű döntés. Úgy tudom, az egyház részéről érkezett már hasonló vélemény, egészen magas szintről is. Mégis legitimálja a művet, ami a Makovecz Alapítvány oldalán olvasható, és amit a Mester is sokszor elmondott: a terveket egy kiállításon megáldotta XVI. Benedek pápa is. Makovecz közte volt ugyanis annak a 60 keresztény alkotónak, akiket a Szentanya a legjelentősebbnek tartott, így kapott meghívást a XVI. Benedek pappá szentelésének 60. évfordulója alkalmából szervezett kiállításra."

Tehát "rendben van", mert Benedek pápa megáldotta. A dogmatikai kételyt fölülírja a tekintély szava? Ezért tartunk ott ahol.

Makovecz kapcsán legfontosabb hogy gnosztikus Rudolf Steiner-tanítvány, itt az baj, Csabi, hogy teológiából kéne képben lenned.

Névtelen írta...

Bár a pokol kapui nem vesznek erőt az egyházon, de mégis... gondoljátok, hogy ha egy ilyen, a sötétség szellemének épített szentélyben, templomban imádkozik egy keresztény, akkor a Sátánt tiszteli vele? Vagy a jelentősége "csupán" annyi, hogy így a kegyelmek - a pokol "zavarása" miatt kevésbé áramlanak?

Bobkó Csaba írta...

Semmiképpen nem gondolom, hogy a gonosz szándékú építészeknek, vagy hasonlóknak olyan "varázsereje" lenne, hogy például az általuk épjtett templomokban imádkozó jóakaratú hívők akkor a Gonoszhoz imádkoznának.
Nyilvánvaló, hogy aki nem ilyen lelki erőforrásokat keres, azt az egyébként szándékosan ártó szándékkal épjtett épület sem ronthatja meg.
De ettől még nagyon is látnám értelmét annak a szimbolikus és gyakorlatias cselekvésnek, hogy az ilyen templomépületeket, egyéb egyházi épületeket egyrészt szenteljék újra, egy hivatalos egyházi ördögűzési szertartás után és az épületeken amit lehet, alakítsanak át a keresztényellenes elemek eltávolításával, kicserélésével.
Kapásvól a paksi, százhalombattai, csjkszeredai katolikus templomok kínálkoznak erre, de a nem szakrális célú sárospatak-végardói fürdő bejáratáról is leszedhetnék a piramisok szárnyait, vagy lebonthatnák az egri uszoda szentségtörő, meggyalázott betonhéjba ragadt, fejbenyilazott templomtornyát, stb.
Azt nem gondolom, hogy reális lenne a piliscsabai egyetemépület ferdeségét kiegyenesíteni, de leszedhető rózsakeresztes toronyszárnyak ott is vannak.
Természetesen ehhez egy olyan egyházi vezetés kellene, melyen a pokol kapui még nem vettek erőt. És, nem???

Névtelen írta...

Egyetértek, ezek a szimbólumok fölöslegesek és károsak is, bizonyos szempontból. Úgy gondolom, a Sátán arroganciáját mutatják, afféle "beleröhögök a pofátokba, és észre sem veszitek" - típusú dolog. (És ez még csak a kezdet, szárnypróbálgatás.) Ha tiltakoznak is egyesek a gyanús ügyek miatt, nem teszik ezt eléggé erőteljesen, illetve nem hívják fel a hívek figyelmét rá, mert nyilván nem tartják fontosnak.
Egyébként, azzal is egyetértek, hogy az egyház vezetése - éspedig a legfelsőbb körök, kezdve a mostani pápával, nem az igaz hitet szolgálják.

Névtelen írta...

http://epiteszforum.hu/epites-a-14-velencei-epiteszeti-binnale-magyar-pavilonja

z

Aurél írta...

Hohó: http://expomilano2015.hu/?page_id=813

Bobkó Csaba írta...

Köszönöm, "Z" az előbb linkelte ugyanezt a "Hórusz kora" bejegyzés alatt, ott folytassuk. Nagyon érdekes és jellemző...

Névtelen írta...

"Makovecz kapcsán legfontosabb hogy gnosztikus Rudolf Steiner-tanítvány."----Az micsoda? /Füles/